Last minute programajánló következik: holnap, május 25-én, szombaton, Budapesten koncertezik az ukrán DakhaBrakha. Nem érdemes kihagyni - aki már ismeri őket, azért, aki még nem annak meg éppen azért!
"Az ukrán folk quartet, a DakhaBrakha érkezik május 25-én az Akvárium Klubba. A zenekar a kijevi DAKH Kortárs Művészeti Központ projektjeként egy kortárs színházi társulat előadásaihoz kötődve jött létre 2004-ben, nevük egyébként régies ukrán nyelven annyit tesz „adni-venni”. Zenéjükben elegyedik az ukrán, orosz és szláv hagyomány, amit megspékelnek némi indiai, arab vagy éppen ausztráliai hangszerrel, majd hozzáadnak egy kis elektronikát, legyen az minimál techno vagy éppen egy kis trance". - Írja az Akvárium Klub oldala.
Szerkesztőségünk abban a szerencsés helyzetben van, hogy már többször is találkozhattunk a bandával,sőt több interjú is született velük. Most a legutóbbi, a tavalyi Szigeten készült beszélgetésből mutatunk egy részletet. A teljes interjú itt olvashatjátok.
"Az egész világon fellép a zenekar. Mi a különbség aközött, ha Kijevben, Minszkben (a szomszédban) vagy Ausztráliában léptek fel? Ha ukránoknak énekeltek, értenek minden utalást, tudják, hogy irodalmi ukránt, nyelvjárást vagy – kivételes esetekben – ukrán-orosz rontott keveréknyelvet használtok. Ausztráliában viszont nagy valószínűséggel sok olyan érdeklődőnek zenéltek, akik a DahaBraha koncertjén szerzik az első benyomásokat az ukrán kultúráról.
Marko Halanevics:Nemcsak Ausztráliában, hanem Amerikában meg Európában is hasonló a helyzet. Ennek ellenére sok városban és minél több helyen szeretnénk fellépni. Gyakorlatilag nem teszünk különbséget, nem igazítjuk a helyszínhez a programot. Azt játsszuk mindenhol, amit akkor a legfontosabbnak tartunk, maximum két-három dalt cserélünk ki. Nem állítunk össze külön programot Magyarországnak meg Ausztráliának, azt figyelve, hogy mihez találhat kulcsot a közönség. Sokféle szinten lehet befogadni ezt a zenét, és ez így is van rendjén: másképp működik Ukrajnában, mint Malajziában. Ez a zene újabb meg újabb kontextusba kerül. A Szovjetunióban lelkesen támogatták a folklórt, mert ez illett a skanzenekbe zárt nemzetiségekhez. De ez lehet katartikus, autentikus. A folklór bekerült az undergroundba és a kísérleti zenébe is".