Ukrajna napjainkban Oroszország brutális támadása ellen védekezik. A Moszkva és Kijev közötti konfrontáció azonban nem csak katonai, hanem civilizációs jellegű is, történelmi, kulturális és vallási kérdésekkel fonódik össze. II. János Pál pápa már húsz évvel ezelőtt, 2001-es első és egyetlen ukrajnai látogatása idején tudatában volt ennek a lelki síkon zajló viszálynak. Kijevben akkoriban Leonyid Kucsma elnök kormányzott, aki igyekezett balanszírozni Moszkva és a Nyugat között, az ukránok pedig belesüllyedtek a posztkoloniális szindrómába, amely a „nagy testvérrel” szembeni kisebbségi komplexus formájában nyilvánult meg.
Kijev – Jeruzsálem, a Dnyeper a Jordán folyó
Karol Wojtyła, aki egyszerre jelent meg pápaként és szláv emberként, azzal az üzenettel érkezett akkor a Dnyeper partjára, hogy nem Kijev Moszkva kisöccse, hanem Moszkva Kijev kishúga. Ukránul mondta el beszédét, vagyis azon a nyelven, amelyet mind a cári, mind a szovjet időkben lesajnált, és alulfejlettnek, vidékinek, primitívnek tartott az orosz vezetés, és amelyen megszólalni a barbárság és a műveletlenség jele volt. II. János Pál pápa azzal, hogy a pápai tanítás nyelvévé tette, nagyban növelte az ukrán beszéd renoméját.
Még inkább megerősítette az ukránok nemzeti tudatát és a kulturális tradíciót, amikor megmutatta nekik, hogy saját történelmük nyílt büszkeségre adhat okot. Ukrajna óriási történetfilozófiai vízióját mutatta ugyanis be, amelyet belehelyezett a megváltás hatalmas tervének történetébe.
A pápa felidézte, hogy Rusz megkeresztelkedése 988-ban a Kijevi Nagyfejedelemség területén történt (és tegyük hozzá: ez abban az időben volt, amikor a mai Moszkva helyét sáros mocsarak és erdők borították). Igazán különleges párhuzamhoz nyúlt ennek kapcsán. Kijevet Jeruzsálemhez hasonlította, a Dnyepert pedig a Jordán folyóhoz. Hangsúlyozta, hogy Ukrajna mai fővárosa volt „Kelet-Európában az ortodox kereszténység anyja” és „az Úr hírnöke a nemzetek között”. Azt a legendát is említette, mely szerint a Dnyeper menti területeken (ott, ahol ma Kijev fekszik) folytatta misszióját Jézus egyik tanítványa, Szent András apostol.