„Az a zene, amely nem vált ki vitákat, lehet vigasztaló és bájos, de valószínűbb, hogy vacak.”
(D. D. Sosztakovics, orosz zeneszerző és zongoraművész)
Mi a teendő akkor, ha a fiatalság belekényelmesedik a kor jólétébe, amelyet a viszonylagos politikai és anyagi biztonság ad? Hogyan ébresszük fel a tettvágyat egy olyan generációban, akiknek a szülei még vérüket adták volna a változásért? Például egy kis funky forradalommal.
Atombombaként robban be a Funky Leninz a csehszlovák fiatalság életébe, és ezzel egy új kasztot teremt a zenerajongók hierarchiájában. De ki áll ennek a hátterében? Kik a zenekar tagjai, és hogy lehet, hogy olyan dolgokat is megtehetnek bűntetlenül, amikért más, a csehszlovák szocializmusban valóban létező, underground zenekarokat betiltanak?
Recenzió Karel Veselý, cseh író, Bomba★Funk c. könyvéről.
Aki kezébe veszi a Bomba★Funk-ot, jó ha bekészít egy csehszlovák történelmi kisokost is mellé vagy beállítja nyítóoldalnak a Wikipédiát. Vagy talán mégse. Sok szereplő a történelemkönyvekből is ismert lehet, de a cseh és szlovák érdeklődésűek számára biztosan sokat mondanak ezek nevek. A történet maga mégis fikció, ezért nem különösebben szükséges többet tudni a szereplőiről, mint amennyit a könyv elárul. Olyan, mintha a regény egy funky-kedvelő történelemtudós nagyon eleven álma és az ébrenlét közötti vékony mezsgyén egyesúlyozna. Az események akár igazak is lehetnének, csak nem került bele sem a történelemkönyvekbe, sem a zenetörténetbe. A könyv elején azt vártam, mikor vét Veselý egy apró hibát amiből kiderül, hogy ez az egész valóban megtörtént, vagy kamu. Majd elér a Funky Leninz első koncertjéhez (ami viszonylag a történet elején már lezajlik), és onnantól kezdve már senkit sem érdekel, hogy ez valóság-e vagy sem, hiszen a funky magával ragad. A zene okozta transz átragad a zenészekre, a közönségre, a producerre, de még az olvasóra is, aki innentől kezdve már sajnálja, hogy a Funky Leninz dalai nem lelhetőek sehol sem a világhálón (esetleg azon kívül?).
Karel Veselý könyvéről sokan mondtak sokfélét, többek között azt is, hogy a szocializmus utolsó esélyét ábrázolja a megmaradáshoz. Rám mégis friss szellőként hat a kortárs cseh irodalomban, amely amúgy is előszeretettel boncolgatja a csehszlovák kommunizmus témáját. A regény nem csupán egy forradalminak álcázott propagandista zenekar felemelkedését és bukását írja le, de egy nagyon jól kivehető képet ad arról, hogy mikre képes a fanatizmus, akár zenéről, akár politikáról, akár az élet más területeiről beszélünk. Fontos, hogy ha elvonatkoztatunk a kerettől, ami a szocializmus és a kommunista eszme, a történet akkor is megáll a lábán, és annál ijesztőbb. Tetszés szerint beilleszthető bármelyik kor vezető eszméje, vagy akár a manapság igen erősödő migráns- és bevándorló ellenes propaganda. A történet kimenetele ugyanaz a disztópia marad, hiszen a hangsúly nem azon van, hogy pop, metál, techno vagy rap, hanem, hogy a zene,amit hallgatunk mit ad hozzá személyiségünhöz.
A Bomba★Funk sajnos még nem olvasható magyar nyelven, de remélhetőleg nem kell már sokáig várni rá. A budapesti Cseh Centrum minden évben műfordítói pályázatot ír ki, a pályázók pedig egy-egy éppen aktuális kortárs regény részletét fordítják le. Idén Karel Veselý Bomba★Funk c. művét választották, úgyhogy reméljük a Susanna Roth műfordítói pályázat győztese mihamarabb nekilát a teljes regénynek is.
A Susanna Roth műfordítói pályázátra még mindig lehet jelentkezeni, a pályázati munkák leadási határideje 2018. március 31. éjfél. Részletek: http://budapest.czechcentres.cz/aktualis/susanna-roth-dij-2018/