Kerek születésnapját ünnepli a Lengyel Filmtavasz, mely idén immár huszadjára kerül megrendezésre. Számos lengyel és magyar intézmény összefogásának köszönhetően idén különösen gazdag programmal, és a közelmúlt legjobb, legsikeresebb filmjeivel várjuk a közönséget. Születésnapunk alkalmából pedig közkívánatra egy külön filmes összeállítással is készültünk, ahol az Önök kedvenceit mutatjuk be újra. Vendégeink lesznek Maciej Pieprzyca az "Élni jó!" című film rendezője, Antoni Pawlicki színész, a Papusza című film egyik főszereplője, és a szürreális világú Lány a szekrényből alkotója, Bodo Kox. A Lengyel Filmtavasz április 24 és 30 között kerül megrendezésre, a filmeket a Művész Moziban és a Lengyel Intézetben vetítik.
Łukasz Maciejewski filmkritikus ajánlása:
NÉZNI JÓ
Az új lengyel mozi
A lengyel mozi két - művészi értelemben vett - sikertelen évtized után egyre erőteljesebben érezteti jelenlétét mind a hazai, mind pedig a nemzetközi piacon. Érdekes, hogy az országos box office számára a vezető bevételt épp az olyan filmek jelentik, melyek összetett egzisztenciális problémákkal foglalkoznak, és a lengyel valóságról festenek képet húsz évvel a rendszerváltás után. A hangzatos elsőfilmes címek, a fiatal és középkorosztályhoz tartozó rendezők minden nehézség nélkül felülkerekednek a konkurens, jellegzetesen kommersz filmekkel szemben. A fiatal nézők saját problémáikra, a valóság személyesen megtapasztalt hiteles képére ismernek a lengyel moziban.
Paweł Pawlikowski Idája hazai történelmi kontextusokat idéz, történelmieket és filmeseket. Utalásokat találunk a filmben Wajda Ártatlan varázslók, vagy Kawalerowicz Mater Johanna című filmjeire. A lengyel filmes iskola, több egyidejű hazai kulturális vagy irodalmi idióma mentén íródik át, formálódik. Maciej Pieprzyca Élni jó! (Chce się żyć) című filmje több, mint pusztán egy újabb optimista hollywoodi filmes narráció arról, hogy hogyan lehet megbírkózni a testi fogyatékossággal. Dawid Ogrodnik fenomenális az engedetlen testbe szorult fiatal férfi, Mateusz szerepében. A filmnek autoterápiás ereje van. Hiszen mindnyájan ilyen Mateuszok vagyunk, nincs hatalmunk a nyelv felett, és nem vagyunk képesek semmit sem mondani, egészen addig, ameddig az Élni jó című filmből áradó megindultság hangja nem teszi lehetővé korlátozottságunk felülvizsgálatát: meghallani saját dadogásunkat, annak kezdetleges gesztusát, ami tiszta és nemes.
A Yeats versből vett klasszikus becketti fordulat „az emlékek éppen most térnek vissza” az Ó, azok a szép napok!-ból, iránytűnek bizonyul Joanna Kos-Krauze és Krzysztof Krauze Papusza című filmjéhez. 1919, 1941, 1970: az emlékek éppen most térnek vissza. A roma költőnő: Bronisława Wajs, „Papusza”, nem volt művész a szó hétköznapi értelmében, szégyellte a verseket, melyek hirtelen lerohanták, és amelyek végzetévé lettek. Körös-körül, a Krauze alkotópáros által, a költészet finom ecsetvonásaival megfestett történelem vihara tombol. A cigányok kitelepítése, az első majd a második világháború, kommunizmus, szegénység és elnyomás. De a Papusza mégsem pusztán történelmi vagy etnográfiai freskó, hanem egy film a túlélésről. Galoppozás vészterhes időkön át, melyek hátterében, észrevétlenül, ott csírázik a költészet. Az egyedüli, ami végül megmarad.
Wojciech Smarzowski, a középkorosztályhoz tartozó alkotók közül az egyik legelismertebb, a Fakabátokban először kacérkodik a közönségfilmmel. De ez a jól sikerült rendőrfilm mégis Smarzowski szerzői műve marad, amelyben továbbra is felfedezhető a rendező sajátos kézjegye: a groteszk elem, az intellektuális montázs, a fergeteges humor. Małgośka Szumowska a Mennyegző 2004 rendezőjéhez képest az eggyel fiatalabb alkotónemzedéket képviseli, akinek filmje, a Kinek a nevében? a lengyel film nemzetközi pozícióját erősíti. Ez a katolikus pap különc fiú iránt érzett szerelmi vonzalmáról szóló kétértelmű történet lelkesebb fogadtatásra talált külföldön, mint hazájában. A független filmesként induló Bodo Kox is számos elismerő kritikát kapott. Lány a szekrényből című első nagyjátékfilmje nemcsak szakmai hozzáértéséről árulkodik, de arról is, hogy az alkotó nincs híján az absztrakt képzelőerőnek és a lengyel moziban oly ritka szürrealizmusnak. Jacek Bromski vígjátéka, a Jegy a holdra című film, a bressoni moralitás szellemében fogant történelmi freskó, amely Załuski vagy Bareja korábbi filmjei, a filmes poéma és a rendőrdráma műfaja felé kacsingat.
Az új lengyel film sokszínű, ambíciózus, néha felszínes és idegesítő. De mindenképp izgalmas, vitaébresztő. Komasa, Skolimowski, Zanussi, Królikiewicz vagy Barczyk közelgő filmpremierjei pedig minden bizonnyal meg tudják tartani ezt a kedvező irányt. Hiszen ezeket a filmeket nézni jó. Élni jó!
Łukasz Maciejewski
PROGRAM
Budapest – Művész mozi
2014. április 24. 19:00 Belépés díjtalan
ÉLNI JÓ! 107’
Az est díszvendége: Maciej Pieprzyca, a film rendezője.
2014. április 25. 19:00
IDA, 80’
2014. április 26. 18:00
PAPUSZA, 126’ Belépés díjtalan
Az est díszvendége: a főszerepet alakító Antoni Pawlicki.
2014. április 27. 17:00
IMAGINE 101’ - közkivánatra
2014. április 27. 19:00
JEGY A HOLDRA, 118’
2014. április 28. 17:00
ÉLNI JÓ! 107’
2014. április 28. 19:00
KINEK A NEVÉBEN?, 98’
2014. április 29. 19:00
FAKABÁTOK, 112’
2014. április 30. 19:00
LÁNY A SZEKRÉNYBŐL, 88’
Az est díszvendége: a film rendezőnője, Bodo Kox.
A filmeket lengyel nyelven, angol felirattal, magyar hangalámondással vetítjük.
Belépő kedvezményes áron kapható: 950,- ft
Közkivánatra
2014. április 25. 17:00
Egy lökött egy napja, 93’
2014. április 26. 16:00
Minden, mit szerettem, 91’
2014. április 27. 16:00
80 millió, 102’
2014. április 29. 17:00
Mai menyegző, 101’
A filmeket magyar felirattal vagy szinkronnal vetítjük. A belépés díjtalan.
Bővebb információk: Filmtavasz Café a Lengyel Intézetben és FB
A filmekről a Lengyel Intézet honlapján található bővebb információ.
Forrás, fotó: www.polinst.hu