A múlt héten Budapesten járt a Teatar Cvete a Fórum 13 – színházi nevelési szakmai konferencia keretén belül. A társulat vezetőjével, Cvete Janevával a MU Színházban készített interjút Iván Andrea.
Legyen szíves, mondjon néhány szót a társulatról a magyar olvasók számára!
Már 20 éve együtt dolgozunk. Még az egyetemi évekből, a szófiai Színművészeti Akadémiáról ismerjük egymást, végzettségünket tekintve bábművészek vagyunk. Az elején hagyományos társulatként működtünk, fesztiválokra jártunk, aztán részt vettem egy projektben, ahol árva gyerekekkel dolgoztam, és ekkor megértettem, hogy ebbe az irányba kell elinduljak a művészi pályámon. Később bevontam a többieket is a munkába. Így kezdtünk el színházi neveléssel foglalkozni, és azóta számtalan programot hoztunk létre. Arra kívánjuk megtanítani a gyermekeket, hogy hogyan küzdhetnek meg a társadalomban felmerülő problémákkal, mint például az erőszakkal. Az agresszió kiváltó oka ugyanis általában a harag, amely leginkább valamilyen megoldhatatlan probléma miatt jelentkezik. Mert ha tehetetlennek érzed magad, akkor másokat hibáztatsz, és támadásba lendülsz. Mi fiktív szituációkba helyezzük a gyerekeket, ahol védett keretek között élhetik át a konfliktushelyzeteket. Ezzel segítjük elő, hogy később egy-egy ilyen esetben a valóságban is konstruktív megoldások szülessenek. Drogprevenciós projektjeink is vannak, valamint prostitúcióval kapcsolatos előadásokat tartunk, Bulgáriában ugyanis nagyon sok áldozata van a szervezett prostitúciónak. Az utóbbi időkben roma gyerekek integrációjával is foglalkoztunk, amely országunkban szintén számottevő probléma. Elsősorban fórumszínházi előadásaink vannak, és megpróbáljuk elterjeszteni ezt a színházi formát Bulgáriában.
Milyen volt az együttműködésük a KÁVA Kulturális Műhellyel?
Két éve dolgozunk a KÁVÁ-val a Daphne program keretén belül. Ők hívtak meg minket a programba, és amit eddig tanultunk a magyar társulattól, az rettenetesen hasznos volt a számunkra. Bulgáriában csak mi foglalkozunk színházi neveléssel, és az országon belül nincs kitől új ismereteket szerezzünk. Minden tudásunkat – az interaktív színházi formák terén – külföldi workshopokon sajátítottuk el külföldi partnereinktől. Az angolok ismertettek meg minket a módszerrel, de a KÁVA csoport színházi megközelítéseit, elméleti alapvetéseit közelebbinek érezzük a magunkéhoz, mivel úgy véljük, hasonlóak a problémáink, amelyek a közös történelmi sorsból eredeztethetők. Elmondhatom, hogy sokat tanultunk a magyaroktól, és továbbra is tanulni szeretnénk, hiszen a KÁVA sok tekintetben tapasztaltabb nálunk. Bár mi is dolgoztunk korábban TIE formával, de nem ismertünk ennek minden technikáját, így nagyon hasznos volt számunkra ez a találkozás, és remélem, hogy hosszú távú lesz az együttműködésünk.
Mi a formája és témája a most bemutatott projekteknek?
Két programot ismertetünk, az egyik egy dráma, amelyet 9-13 éves gyermekeknek írtuk, és amelyben erőszakot eredményező élethelyzeteket dolgoztunk fel. A másik egy fórum színházi előadás, és 13-16 éves kamaszok számára jött létre a virtuális zaklatás témakörében. Mindkét projektet videón mutatjuk be ma este.
Van igény Bulgáriában a színházi nevelésre?
Bulgáriában mindenki dicséri a munkánkat, a minisztérium is, de senki sem támogatja. A kollégák is elismerik teljesítményünket, de nem nagyon értik, amit csinálunk, hiszen mindez nagyon különbözik a hagyományos színházi formáktól, és nem nagyon tudnak mit kezdeni vele. Bulgáriában a tanárok számára sem létezik ilyen képzés, külföldre kell utazni, ha valaki színházi nevelésről szeretne ismereteket szerezni.
Mik a társulat további tervei?
Most a munkanélküliséggel, munkakereséssel kapcsolatban szeretnénk létrehozni programokat. Továbbra is foglalkozunk a romák integrációjával és az erőszak témakörével. Megkerestek minket Németországból is, hogy prostitúció megelőzés céljából készítsünk előadásokat, de nem tudom, hogy ez az együttműködés valóban realizálódik-e. Nagyon szívesen foglalkoznánk még a speciális nevelési igényű gyermekek – mint például a vakok – élethelyzetéből adódó problémákkal is.
A Fórum 13 – színházi nevelési szakmai konferenciára, amelyet a Káva Kulturális Műhely szervezett, a budapesti MU Színházban került sor, és a színházi nevelés különböző műfajait szemléltette. A KÁVA és a Teatar Cvete kapcsolata nem új keletű, a két csoport 2011 óta dolgozik együtt a Daphne program keretében. A Daphne az erőszak megelőzését és az erőszakkal szembeni küzdelmet tűzte ki céljául, és a projekt egyik része TIE társulatok munkájának a támogatása, illetve a színházi nevelés népszerűsítése volt a balkáni országokban. A Daphne programban a színházi játékok vannak a középpontban, és a résztvevőknek a kortárs erőszak témakörében kellett létrehozniuk vagy egy tanítási drámaórát, vagy pedig egy színház nevelési programot. A bolgár társulat 2012 novemberében már járt hazánkban vendégként egy konferencián, ezúttal azonban saját színházi projektjét mutatta be az érdeklődőknek.