2015-ben Budapest adott otthont a Womex világzenei expónak (The World Mucic Expo), melynek jó pár szláv résztvevője is volt. Szerkesztőségünk is abban a szerencsében részesült, hogy esténként ott lehetett a Müpában a showcase fesztiválon, és belehallgathattunk, ha nem is az összes, de néhány izgalmas produkcióba.
Meglehetősen – de a szó lehető legjobb értelmében – furcsa műsort láthattunk a lengyel Sutaritól. A három ifjú hölgy a zene és a színház „határáról” érkezik, 2012-ben debütáltak a Lengyel Rádió Új Hagyomány nevű népzenei fesztiválján, ahol második helyezést értek el, illetve a közönségdíjat is bezsebelhették. Azóta már lemezük is jelent meg WIANO címmel, melyet Lengyelországban és külföldön is a tavalyi év egyik legérdekesebb korongjának titulált a szakma. A lányok zenéjének különlegessége, hogy nem csak hangszereken, hanem gyakorlatilag bármin játszanak, az elektromos habverőtől kezdve a sajtreszelőig. Mindemellett a szövegeikre is érdemes odafigyelni (amelyek egyébként angolul is kivetítettek), mivel rendkívüli élvezettel, már-már kéjesen tudnak énekelni például szegény Jancsiról, akinek kitörték a lova lábát, csak hogy nehogy új szeretőt szerezzen magának.
A szlovák PaCoRa Trió már egy klasszikusabb vonalat képvisel, mint nevük is mutatja, hárman, egy bőgős, egy hegedűs és egy cimbalmos zenélnek együtt. A banda 2004-ben alakult, a szlovák népzene és a dzsessz elemeit ötvöző muzsikát játszanak; repertoárjukban jól megférnek egymás mellett a dzsesszklasszikusok és saját szerzeményeik. Itt most inkább a hagyományosabb, folkosabb vonalat mutatták be, de ez egyáltalán nem vált a koncert kárára. A zenekar már két lemezt is magáénak tudhat, 2005-ben jelent meg a Pacora Trio és 2012-ben a Fugit Hora.
A klasszikus és az „újhullámos” vonal ötvözete a bosnyák-horvát-szerb illetőségű Damir Imamović Sevdah Takht. Itt sem nehéz kitalálni, hogy repertoárjuk főleg sevdalinkákból áll, amely a bosnyák népzene klasszikusa. A műfajra jellemző a lassú tempó, az aprólékosan kidolgozott dallam és az érzelmi túlfűtöttség – ez utóbbi kapcsán nagyon érdekes volt látni, ahogy minden egyes másodpercben kiül valamilyen érzelem a frontember Damir Imamović arcára. Nem véletlen, hogy Damir ezt az irányt választotta, hiszen édesapja a világszerte híres sevdah-mester, Zaim Imamović. Az ifjú sevdah-művész 2005-ben kezdte pályáját, akkor még szólóban, később triót alapított, most viszont négyen léptek a színpadra: az énekes Damir, egy hegedűs, egy dobos és egy basszusgitáros. A legtöbben egyébként úgy tartják, hogy Damir Imamović színre lépésével újfajta sevdalinka született, kvázi a műfaj forradalmát hozta el –az mindenesetre biztos, hogy az afrikai lopótökön való dobolás némiképp meglepő volt.
A Womex szláv fellépői voltak még:
Karolina Cicha&Bart Pałyga (PL)
Clarinet Factory (CZ)
Muzykanci (PL)
Németh Orsolya