A Szigeten járt a cseh Cirk La Putyka, akik elhatározták: egész héten azon lesznek, hogy a szigetlakókat legjobb tudásuk szerint szórakoztassák. Aki lemaradt az artista-tündérek és herkulesek lélegzetelállító produkciójáról, sajnálhatja. Vagy elmehet Prágába bepótolni az élményt.
Manapság a cirkusz szóról soknak az ijesztő bohóc produkciók, a rajzfilmekből ismert, egykerekűn egyensúlyozó medvék, vagy az állatvédők heves ellenállása ugrik be. Már elfeledkeztünk arról, hogy milyen az, amikor csodálattal vegyes borzongással nézünk végig egy előadást, és nem tudjuk eldönteni, hogy oda akarunk-e nézni vagy inkább mégsem, amikor az egyik artista egy óriási konyhakéssel zsonglőrködve ugrál és pörög a trambulinon. Nagyon régen nem taglózott le úgy előadás, hogy még tapsolni is elfelejtsek. Az idei Sziget fesztiválig.
A Cirk La Putyka olyan válogatással érkezett hozzánk, amelyet kifejezetten a Sziget Fesztivál alkalmából állítottak össze. Nem titkolják, hogy nagyrészt a francia new wave cirkuszból merítenek inspirációt, és ezt próbálják meg áthelyezni egy közép-európai - ha úgy tetszik csehesebb - környezetbe. Ennek egyik legjobb példája az az előadásuk, amely egy átlagos cseh hospoda-ban zajlik, és többek között feles poharakkal, valamint teli sörös korsókkal zsonglőrködnek.
"Csehországban nincs artista iskola, nincs egy intézményesített hely, ahol lehetne tanulni, gyakorolni, vagy utánpótlást képezni. Nagyon sok mindent a YouTube-ról lestünk el, és ami tetszett, azt kipróbáltuk meg tudjuk-e csinálni" - mondja Kristýna Milaberská, a társulat produkciós vezetője. A La Putyka jelenlegi felállásában nem kizárólag cseh tagokból áll. Vannak köztük amerikai, francia, német és svájci artisták is, de székhelyük a prágai Holešoviceben található. A nemzetközi jelleg nagyon fontos számukra, hiszen egymástól is tanulnak és elviszik a Cirk La Putyka hírét a nemzetközi szakmai berkekbe. "Van olyan tagunk, aki csak azért költözött Prágába egy másik országból, hogy velünk próbálhasson. Bár, szerintem azért a söreink is sokat nyomtak a latba" - teszi hozzá nevetve Dan Komarov, artista.
A beszélgetésünk alatt befutnak még további tagok is, akik a kezdeti bátortalanságukat akkor küzdik le, mikor meghallják, hogy csehül megy az interjú. Zdeněk Skrejval és Jan Balcar a zenéért felelősek, és még félig-meddig sminkben vannak, mikor leülnek. Most érzem igazán, hogy a színfalak mögött vagyok.
"Az elején nagyon nehezen mentek a próbák. A munkánk mellett kellett összehangolni azt, hogy találkozzunk, ráadásul voltak, akik más városokból jöttek fel Prágába próbálni. Sokszor nem is volt ott egy-egy próbán az egész társulat" - mesél a kezdetkeről Jiří Kohout, színész és porondmester. A későbbi Cirk La Putyka akkor még alig 20 fős brigádja 2008-ban állt össze, egy kísérleti produkció erejéig, és csupán pár előadást terveztek. A francia Cirque du Soleil nyomán szerettek volna kipróbálni valami újat, frisset, de hely, források és anyagi támogatás híján nem számítottak arra, hogy több produkciót is megél majd a társulat. "Leginkább a saját szívügyünknek tekintettük a projektet, egyáltalán nem gondoltuk, hogy ekkora sikere lesz" - mondja Kohout, a többiek pedig a múltba meredő tekintettel bólogatnak. Látszik mindenkin az asztalnál, hogy még maguk sem hiszik el, meddig elhozta őket a kezdeti, őszinte lelkesedés.
"Egy idő után azon kaptuk magunkat, hogy most már ideje lenne valami nevet is választani" - folytatja. A 'la' elöljáró utalás a francia new wave cirkusz hagyományaira, a 'putyka' pedig egy archaikus cseh kifejezés, amely leginkább a magyar 'ivó' szó megfelelője. Mindenesetre egy vendéglátóipari egységet jelent, ahová elsősorban alkohol fogyasztásának céljából jártak az emberek. A választás pedig adta magát, hiszen első produkciójuk kerettörténete egy tipikus cseh, kocsmai közegben játszódik.
Az idei nyár a fesztivál fellépések jegyében telik a társulat számára, de már készülnek a következő nagy produkciójukra is, amelynek bemutatója idén télen lesz. Az előadás témája a család, és a családi kötelékek, de elnézve ezeket a közvetlen, kedves embereket, egyáltalán nem esik nehezemre őket egy igazi családként elképzelni. Már a Sziget cirkuszi sátrának belsőséges atmoszférájában is érezhető volt, hogy alázattal és tisztelettel nyúlnak a cirkuszi és artista hagyományokhoz, és ez az érzésem az interjú alatt csak felerősödött.
Lelkesedésemben nem álltam meg, hogy el ne meséljem, mennyire jó érzés volt újra rácsodálkozni a világra 45 perc erejéig, és ismét gyereknek érezni magamat. Valószínűleg nem az első vagyok, aki ezt mondja nekik, mégis szerényen, szemlesütött mosollyal fogadják az ömlengésemet, majd Kohout hozzáteszi: "Számunkra az a legjobb érzés, amikor látjuk, hogy a közönség jól szórakozik. Akkor élvezzük mi is úgy igazán, amit csinálunk".
Interjúalanyaim:
Kristýna Milaberská - produkciós vezető
Jiří Kohout - színész, porondmester
Dan Komarov - artista
Jan Balcar - zene
Zdeněk Skrejval - zene
Hrisztov Radmila
A fotókért köszönet Anikónak.
További fotók az előadásról a társulat Facebook oldalán.